fredag 18 februari 2011

Varm Brie, täkt med currykryddad mangoröra

 

Vi äter väldigt mycket ost på Ferlandina, och än mer har det blivit nu när vi fått förstärkning av en riktig fransyska. Det är rätt billigt med ost här i Spanien och det finns utbudet är fenomenalt stort. Att gå till Osterian eller vandra omringa bland oststånden i Bocerian är som att vandra i himlen!

DSC_0022

När jag var i Seattle, USA, förra året blev jag vid ett tillfälle bjuden på varm brieost med Mangochutney. Det var fantastiskt gott och jag bestämde mig för att försöka kopiera den iden och göra den på mitt sätt. Så jag satte igång att experimentera fram en smaskig mangoröra, och oj så gott det blev!!

Varm Brie, täkt med currykryddad mangoröra:

1 mango

1 mandarin

2 msk vitt vin

2 msk vatten

Valnötter

pinjenötter

Curry

1 bit Brieost

  • Skala och skär upp bitar av mango & mandarin.
  • Koka upp med vin & vatten.  Låt koka i ca 10 min.
  • Krydda rikligt med curry.
  • Häll i nötterna på slutet.
  • Bre över röran över en bit brieost och sätt in i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter. Tills osten börjat på att smälta.
  • Servera med saltade kex.

DSC_0029

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ebba-ikon

1 kommentar:

Anonym sa...

Så gott det ser ut! blir superhungrig nu! ;)/Linnéa